11 tips om mijn baby door te laten slapen

Elke ouder is blij als hun kindje eindelijk begint door te slapen. Toch moeten de meeste ouders nog even geduld hebben. Het doorslapen van een baby is afhankelijk van twee dingen. De eerste is dat je kindje uit genoeg moet zijn en de tweede is dat je kleintje een dag en nacht ritme nodig heeft.

Een dag en nachtritme creëren kost tijd. De meeste baby’s doen er gemiddeld 6 weken over. Maar er zijn baby’s die na 4 maanden nog geen dag en nachtritme heeft. Sterker nog 1 op de 4 baby’s heeft nog geen ritme na 4 maanden. Pas als er een ritme is en je kindje geen nachtvoeding meer nodig heeft kan je kleintje in theorie door slapen.

Inhoud

Vanaf 6 maanden heeft je kindje geen nachtvoeding meer nodig, maar dit betekent niet direct dat je kindje ook meteen doorslaapt. Dit kost tijd en soms kan je wel wat tips gebruiken. Ik heb 11 tips voor je op een rijtje gezet om je baby door te laten slapen.

1. Goed dag en nachtritme

De eerste tip die ik je meegeef is vooral om te zorgen voor een goed dag en nachtritme. Maak voor je kindje een duidelijk onderscheid tussen dag en nacht. Overdag zorg je ervoor dat er meer aandacht voor je kindje is. Tussen de voedingen door is er knuffeltijd en neem je kleintje vaak mee naar buiten.

Daglicht helpt bij het stimuleren van een dag en nachtritme. Sluit ook nooit de gordijnen als je kindje overdag laat slapen. Als het tijd is voor de nacht, dan zorg je ervoor dat het kamertje goed donker is. In de nachten zorg je alleen voor voeding en probeer je voor de rest je kindje te laten rusten.

2. Vast nachtritueel

De tweede tip is om een vast ritueel voor de nacht te hebben. Je kindje weet zo op een gegeven moment het is nu tijd om naar bed te gaan en te gaan slapen. Het heeft wel wat tijd nodig voordat je kindje echt die connectie kan leggen. Zorg er dus wel voor dat je er de tijd voor neemt om een slaapritueel aan te leren.

Het slaapritueel kan u natuurlijk helemaal zelf samenstellen. Ik zelf geef mijn kindje altijd een bad, laatste voeding, voorleestijd en vervolgens stop ik mijn kleintje in. Hierbij geef ik een nachtkus en zeg ik welterusten. Dit herhaal ik elke avond om mijn kindje rust te geven en zonder al teveel prikkels op bed te leggen.

Een bad kan sowieso helpen om je kindje in slaap te brengen. Ik wordt zelf ook helemaal rozig van een lekker warm bad en dit heeft je kindje ook. Ik kan het dan ook zeker adviseren om je kleintje eerst lekker in bad te doen voor het slapengaan.

3. Slaapzak

Tip drie is om een slaapzak voor je kindje te gebruiken, Sommige kinderen worden juist erg actief als ze moeten slapen. Ze blijven spartelen waardoor ze eigenlijk niet in slaap vallen. Ze houden zichzelf door te maaien met hun armpjes en benen wakker.

Online en in de meeste winkels kan je speciale slaapzakken aanschaffen voor onrustige baby’s. Deze slaapzakken geven je kindje dezelfde geborgenheid als inbakeren. Het enige verschil is dat je kindje veilig kan slapen vanaf 4 maanden. Een leeftijd waarop inbakeren zelf eigenlijk niet meer mag.

Sommige baby’s worden ook wakker omdat ze zichzelf telkens los woekeren. Een slaapzak kan hiervoor ook een goede oplossing zijn. Je kindje woekert zichzelf niet meer steeds los. Dit kan helpen bij het doorslapen van je baby.

4. Fopspeen

Tip vier is handig als je echt alles geprobeerd hebt en je kleintje nog niet door slaapt. Het zou goed kunnen dat er een oorzaak is waarom je kindje slecht doorslaapt. De kamer is misschien te warm of te koud, er is geen vast ritueel, je mist rust en regelmaat of je kleintje krijgt teveel prikkels voor het slapengaan.

Er kunnen meerdere redenen zijn waarom je kindje onmogelijk kan doorslapen. Voor ouders is het soms echt even zoeken wat werkt en waarom je kleintje misschien moeilijk doorslaapt. Soms kan het zelfs een zuigbehoefte of reflex zijn. De oplossing hiervoor is om je kindje eventueel een fopspeen te geven om de zuigbehoefte rustig te krijgen.

5. Ontspanning

Tip vijf is om je baby heerlijk te laten ontspannen voor het slapengaan. Het slapengaan moet een rustmoment voor je kleintje zijn. Het moet een duidelijk signaal zijn dat het nu tijd is om naar bed te gaan.

Zoals ik al eerder aangaf geef ik mijn kleintje een lekker rozig badje voor hij of zij naar bed gaat. Maar er zijn nog meer manieren om je kindje lekker te laten ontspannen voor het slapen gaan. Je kan je kleintje bijvoorbeeld ook een ontspannende massage geven of lekker knuffelen.

Je zal merken dat als je kleintje voor het slapengaan lekker tot rust komt ook veel makkelijker in slaap valt. De kans dat je kindje nu doorslaapt is een stuk groter. Zorg er dus voor dat je rust creëert voor je kleintje.

6. Voorkom oververmoeidheid

Tip zes is proberen te voorkomen dat je kindje oververmoeid is. Het klinkt als logisch dat als je kleintje constant wakker houdt hij s’nachts zo moe is dat hij wel doorslaapt. Helaas werkt dit niet zo bij jonge kinderen.

Baby’s hebben ongelofelijk veel slaap nodig. Het verschil tussen moe en oververmoeid duurt slechts vijf tot tien minuten bij pasgeboren baby’s. Als een baby oververmoeid raakt zal hij of zij gaan schreeuwen, onrustig zijn en niet meer in slaap komen.

Zorg er dus voor dat je kindje wel voldoende rust krijgt overdag en er momenten zijn om lekker bij te slapen. Dit voorkomt een hoop problemen omdat je kleintje in de avond oververmoeid is. Leef in het begin gewoon een beetje op de klok en laat je kleintje zoveel mogelijk slapen en rusten.

7. Geniet van daglicht

Tip zeven is om zoveel mogelijk van het daglicht met je kindje te genieten. Ik ga overdag regelmatig met mijn kindje naar buiten toe. Dit doe ik om natuurlijk hormonen aan te maken waarbij je kindje een biologische klok ontwikkelt.

Soms is niet doorslapen een gebrek aan dag en nachtritme. Je kindje leeft nog steeds teveel s’nachts en niet overdag. Ik probeer daarom zoveel mogelijk een dag en nachtritme te creëren door mijn kindje gewoon mee naar buiten te nemen.

Als het donker wordt begint je kleintje juist slaaphormonen aan te maken en valt je kindje lekker weg in slaap. Dit kan helpen bij het laten doorslapen van je kleintje. Ik merk dat mijn kindje veel baad heeft aan een goed dag en nachtritme en hierin is mijn kindje absoluut niet de enige.

8. Laten huilen

Tip acht mag je echt alleen toepassen als je kindje minimaal 6 maanden oud is. Maar dit is ook het moment dat je kindje in theorie voor het eerst kan doorslapen. Bij tip acht laten we een baby soms even wat langer huilen. We reageren niet meer op elk huiltje van onze baby’s.

Vanaf 6 maanden kan je kleintje de connectie leggen tussen huilen en aandacht. Zodra je kleintje begint met huilen krijgt je kindje aandacht. Hierdoor kan het gebeuren dat je kindje expres s’nachts gaat huilen om aandacht te krijgen.

De eerste maanden heeft je kindje je echt nodig en mag je een baby nooit teveel laten huilen. Maar daarna is het wel slim om je kindje als er geen reden toe is soms wat langer te laten huilen. Als er geen oorzaak is vallen de meeste baby’s vaak binnen 10 minuten weer in slaap. Terwijl als je gereageerd zou hebben het proces veel langer zou duren.

9. Herken vermoeidheid signalen

Tip negen is om vermoeidheidssignalen van je kindje te herkennen. Als je kindje oververmoeid is zal hij minder snel doorslapen. Je kindje is overprikkeld en komt daardoor niet meer toe aan slaap. Het is belangrijk om als ouder vermoeidheidsignalen op tijd te herkennen en hierop in te spelen.

Als je kindje gaat gapen, met z’n vuistje langs z’n hoofdje wrijft en voor zich uit staart is dit een teken van vermoeidheid. Het is een signaal dat je kleintje echt naar bed toe moet gaan. Bij de vermoeidheidssignalen is het belangrijk om je kindje op een prikkelvrije plek te leggen. Hier kan je kindje rustig slapen zonder gestoord te worden.

Laat je baby ook niet meer telkens opgetild worden als het tijd is om te slapen. Leg je kindje gewoon even rustig weg en zorg ervoor dat je kleintje niet steeds geprikkeld wordt. Als er signalen zijn van vermoeidheid dan is het duidelijk dat je kleintje nu echt toe is aan slaap.

10. Geef een duidelijke slaapplek

Tip tien is om ervoor te zorgen dat je kindje een duidelijke slaapplek heeft voor de nacht. Dit is natuurlijk het kamertje van je kleintje, maar veel ouders leggen hun baby op meerdere plekken neer.

Zorg ervoor dat je duidelijk maakt dat de slaapkamer een plek is om te slapen. Dit is de plek waar je kindje alleen in de nacht naartoe gaat. Zorg er ook voor dat er weinig prikkels in de slaapkamer zijn. Door prikkels blijft je baby juist wakker.

Sommige ouders hangen bijvoorbeeld een speciale speellamp boven het bedje van hun kleintje. Of een muziekdoosje met licht en geluid. Dit lijkt leuk te zijn voor je kleintje, maar sommige kinderen ervaren hier juist heel veel prikkels door.

Door een duidelijke slaapplek voor je kindje te creëren maak je onderscheid tussen dag en nacht. Je zorgt er ook voor dat er een rustig plekje voor je kindje is zonder teveel prikkels en gedoe.

Zorg er ook voor dat alles in het kamertje klopt. Denk aan de juiste temperatuur, weinig speelgoed, een veilig ledikant en een goed matras. Dit kan allemaal het verschil maken bij een goede nachtrust voor je kindje.

11. Geef een papfles

Tip elf kan weleens de truck doen als je kleintje nog niet wil doorslapen. Ik geef zelf als laatste voeding voor het slapengaan een papfles. Op een papfles blijft mijn kindje langer verzadigd. Hierdoor slaapt mijn klindje veel beter door.

Ik ben echt niet de enige moeder die overtuigd is van het effect van een papfles. Probeer het gerust eens uit en doe dit niet voor een week, maar voor minimaal twee weken. Op ten duur gaat je kindje hierdoor beter slapen.

Bonustip: Laat je kindje wennen

Laat je kindje ook even wennen aan het ontbreken van een nachtvoeding. Bouw dit langzaam af door steeds wat minder poeder toe te voegen. Hierdoor geef je kleintje op ten duur zelfs alleen nog maar water in de nacht. In combinatie met de voeding afbouwen en een papfles als nachtvoeding zorg je ervoor dat je kindje eindelijk lekker door kan slapen. Veel ouders hebben baad bij een papvoeding als laatste fles voor het slapengaan.

Deel dit bericht met vrienden

Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *